Punktowe zasady zachowania uczniów w klasach IV – VIII
Punktowe zasady zachowania uczniów
w klasach IV – VIII
1. W klasach IV - VIII stosuje się punktowe zasady oceniania zachowania uczniów.
2. Uczeń na początku każdego półrocza otrzymuje 100 punktów, które odpowiadają dobrej ocenie zachowania.
3. Liczbę otrzymanych punktów uczeń może powiększać lub pomniejszać poprzez konkretne działania i zachowania w ciągu każdego półrocza.
4. Punkty zdobyte przez ucznia w I półroczu nie przechodzą na II półrocze.
5. Skreślony
6. Uczeń otrzymuje ocenę klasyfikacyjną zachowania na podstawie sumy punktów zgromadzonych w ciągu każdego półrocza zgodnie z tabelą:
Zachowanie |
Punkty |
Wzorowe |
200 i więcej |
Bardzo dobre |
151 – 199 |
Dobre |
100 – 150 |
Poprawne |
51 – 99 |
Nieodpowiednie |
21 – 50 |
Naganne |
20 i mniej |
7. Ocenę śródroczną ustala wychowawca klasy sumując liczbę punktów uzyskanych przez ucznia według skali.
8. Ocenę roczną zachowania ucznia ustala się na podstawie poniższej tabeli biorąc pod uwagę ocenę śródroczną po pierwszym półroczu oraz ocenę śródroczną po drugim półroczu.
OCENY ZA I PÓŁROCZE |
OCENY ZA II PÓŁROCZE |
|||||
|
naganne |
nieodpowiednie |
poprawne |
dobre |
bardzo dobre |
wzorowe |
|
OCENY ROCZNE |
|||||
naganne |
naganne |
nieodpowiednie |
nieodpowiednie |
poprawne |
poprawne |
dobre |
nieodpowiednie |
naganne |
nieodpowiednie |
poprawne |
poprawne |
poprawne |
dobre |
poprawne |
nieodpowiednie |
nieodpowiednie |
poprawne |
dobre |
dobre |
dobre |
dobre |
nieodpowiednie |
poprawne |
poprawne |
dobre |
bardzo dobre |
bardzo dobre |
bardzo dobre |
nieodpowiednie |
poprawne |
dobre |
dobre |
bardzo dobre |
wzorowe |
wzorowe |
nieodpowiednie |
poprawne |
dobre |
bardzo dobre |
wzorowe |
wzorowe |
9. Raz w semestrze, przed klasyfikacją, uczniowie dokonują samooceny z zachowania, rówieśnicy z klasy dokonują oceny koleżeńskiej każdego ucznia oraz ocenę taką dokonują nauczyciele uczący w zespole klasowym.
10. Punkty możliwe do uzyskania przyznaje się według skali:
a) ocena naganna: - 4 p (4 punkty ujemne)
b) ocena nieodpowiednia: -2 p (2 punkty ujemne)
c) ocena poprawna: 0 p
d) ocena dobra: +2 p (2 punkty dodatnie)
e) ocena bardzo dobra: +4 p (4 punkty dodatnie)
f) ocena wzorowa: +6 p (6 punkty dodatnie)
11. Punkty uzyskane w ramach oceny koleżeńskiej, samooceny oraz oceny nauczycieli uczących w zespole klasowym wychowawca dolicza do puli punktów dodatnich lub ujemnych zebranych w ciągu semestru.
12. nformacje o pozytywnych i negatywnych zachowaniach ucznia dokumentowane są w dzienniku lekcyjnym.
13. Nauczyciel wpisując uwagę lub pochwałę informuje ucznia o jej treści.
14. Wychowawca klasy na zajęciach z wychowawcą informuje ucznia o ilości zdobytych przez niego punktów.
15. Uczeń ma prawo uzyskać informację o aktualnym stanie punktów w każdym czasie na zajęciach z wychowawcą a jego rodzice – podczas zebrań ogólnych lub konsultacji indywidualnych.
16. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowawca, po konsultacji z nauczycielem, który wpisał uwagę i/lub dyrektorem szkoły, ma prawo do uchylenia zapisu.
17. Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 20 punktów ujemnych.
18. Uczeń nie może uzyskać oceny bardzo dobrej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 40 punktów ujemnych.
19. Uczeń nie może uzyskać oceny dobrej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 60 punktów ujemnych.
20. Uczeń nie może uzyskać oceny poprawnej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 100 punktów ujemnych.
21. Uczeń nie może uzyskać oceny nieodpowiedniej, jeśli w ciągu jednego półrocza zgromadził (poza dodatnimi punktami) 120 punktów ujemnych.
22. Uczeń, który otrzymał:
1) upomnienie dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż dobra;
2) naganę dyrektora - nie może otrzymać oceny wyższej niż nieodpowiednie.
23. W uzasadnionych przypadkach wychowawca w porozumieniu z radą pedagogiczną może obniżyć lub podwyższyć ocenę zachowania ucznia niezależnie od ilości uzyskanych przez niego punktów.
24. Przed ustaleniem klasyfikacyjnej oceny zachowania śródrocznej i rocznej wychowawca klasy zasięga opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
25. Pozytywnemu lub negatywnemu zachowaniu się ucznia przypisana jest odpowiednia ilość punktów:
Lp. |
Pożądane zachowania i reakcje ucznia |
Punkty |
Częstotliwość wpisów |
1. |
Efektywne pełnienie funkcji w szkole np. w Samorządzie Uczniowskim, w Młodzieżowej Radzie Miejskiej. |
15 |
raz w półroczu |
2. |
Efektywne pełnienie funkcji w klasie, np. przewodniczący klasowy, skarbnik itp. |
10 |
raz w półroczu |
3. |
Efektywna praca na rzecz szkoły, np., wykonanie pomocy naukowych, prace porządkowe, pomoc w przygotowaniu imprez szkolnych |
10 |
każdorazowo |
4. |
Efektywna praca na rzecz klasy, np. przygotowanie gazetki, imprez klasowych itp. |
5 |
każdorazowo |
5. |
Udział w uroczystościach szkolnych, np. w przedstawieniu |
10 |
każdorazowo |
6. |
Systematyczny udział w zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę (co najmniej 80 % obecności). |
10 |
jednorazowo na koniec roku |
7. |
Okolicznościowe reprezentowanie szkoły na zewnątrz (festyny, przeglądy, występy artystyczne) |
10 |
każdorazowo |
8. |
Reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym podczas uroczystości szkolnych |
10 |
jednorazowo na koniec roku |
9. |
98 % - 100% frekwencja roczna |
10 |
jednorazowo na koniec roku |
10. |
Własna inicjatywa ucznia w podejmowaniu różnych przedsięwzięć i ich realizacja (przygotowanie imprez klasowych). |
10 |
każdorazowo |
11. |
Wzbogacanie wyposażenia sali lekcyjnej (przyniesienie materiałów, przygotowanie gazetki). |
5 |
każdorazowo |
12. |
Systematyczna pomoc koleżeńska (pożyczenie zeszytów, wytłumaczenie materiału z okresu nieobecności). |
10 |
raz w półroczu |
13. |
Udział w działaniach na rzecz środowiska, np. Akcja charytatywna, wolontariat, kiermasz, festyn itp. |
10 |
każdorazowo |
14. |
Odpowiedzialne przeciwstawianie się aktom agresji, wandalizmu i właściwe reagowanie w trudnych sytuacjach. |
10 |
każdorazowo |
15. |
Postępy w zachowaniu ucznia i jego wysiłek w pracy nad sobą. |
10 |
jednorazowo na koniec roku |
16. |
Premia za całkowity brak punktów ujemnych |
10 |
raz w półroczu |
17. |
Inne pozytywne zachowania godne pochwały i naśladowania– według uznania nauczyciela |
5 - 20 |
każdorazowo |
Reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach. Udział uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz w zawodach sportowych, a w konkursach artystycznych posiadających właściwe predyspozycje: (W konkursach przedmiotowych punkty przyznajemy pod warunkiem uzyskania min. 70 % punktów możliwych do zdobycia) |
|||
18. |
KONKURS SZKOLNY/ETAP SZKOLNY KONKURSU ZEWNĘTRZNEGO |
||
I miejsce |
15 |
każdorazowo |
|
II miejsce |
10 |
||
III miejsce |
5 |
||
19. |
KONKURS/ETAP GMINNY, POWIATOWY |
||
I miejsce |
25 |
każdorazowo |
|
II miejsce |
20 |
||
III miejsce |
15 |
||
20. |
KONKURS/ETAP WOJEWÓDZKI |
||
I miejsce |
40 |
każdorazowo |
|
II miejsce |
30 |
||
III miejsce |
20 |
||
21. |
KONKURS/ETAP OGÓLNOPOLSKI |
||
|
miejsce I |
50 |
każdorazowo |
miejsce II |
40 |
||
miejsce III |
30 |
||
22. |
KONKURSY MIĘDZYNARODOWE |
||
miejsca I-III |
100 |
każdorazowo |
|
23 |
KONKURSY OGÓLNOPOLSKIE ORGANIZOWANE PRZEZ INSTYTUCJE ZEWNĘTRZNE |
||
I miejsce |
30 |
każdorazowo |
|
II miejsce |
25 |
||
III miejsce |
20 |
||
Uzyskanie tytułu laureata |
15 |
||
Za udział w zawodach, olimpiadach i konkursach nie sumuje się punktów. Uczeń biorący udział w konkursie przedmiotowym/artystycznym/zawodach sportowych otrzymuje tylko punkty za osiągnięcia najwyższego szczebla (miejsca I-III), z wykluczeniem punktów za udział. |
Zachowania negatywne – punkty ujemne zgodnie z tabelą:
Lp. |
Niepożądane zachowania ucznia |
Punkty |
Częstotliwość wpisów |
1. |
Samowolne wyjście podczas zajęć z sali lekcyjnej, ze świetlicy, |
-10 |
każdorazowo |
2. |
Przeszkadzanie podczas zajęć – dezorganizowanie zajęć |
- 5 |
każdorazowo |
3. |
Lekceważąca postawa na zajęciach lub przerwie (niewykonanie poleceń nauczyciela itp.) |
- 5 |
każdorazowo |
4. |
Celowe niszczenie mienia szkolnego, np. niszczenie sprzętu i umeblowania, w tym rysowanie ścian i ławek. |
-30 |
każdorazowo |
5. |
Brak poszanowania symboli narodowych i szkolnych: hymnu państwowego/szkolnego godła, sztandaru szkoły. |
-10 |
każdorazowo |
6. |
Celowe niszczenie własności innej osoby, np. kopanie plecaka, niszczenie zeszytu, rysowanie wulgarnych rysunków, pisanie wulgarnych haseł. |
-20 |
każdorazowo |
7. |
Niewywiązywanie się z powierzonych zadań i zobowiązań (innych, niż praca domowa). |
- 10 |
każdorazowo |
8. |
Brak terminowego zwrotu książek do biblioteki |
- 5 |
każdorazowo |
9. |
Niewłaściwe zachowanie podczas przerwy, np.: przesiadywanie w toaletach, niestosowne zabawy, zachowania zagrażające zdrowiu, np.: bieganie, popychanie, podkładanie nogi, przepychanie się |
- 10 |
każdorazowo |
10. |
Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych |
- 20 |
za całą wycieczkę |
11. |
Niewłaściwe zachowanie podczas uroczystości i imprez szkolnych |
- 10 |
każdorazowo |
12. |
Zaśmiecanie otoczenia |
- 5 |
każdorazowo |
13. |
Stosowanie używek: alkohol, narkotyki, dopalacze, e-papierosy, papierosy, lub niebezpiecznych materiałów, narzędzi, np. petard, noży, substancji niebezpiecznych itp. |
- 100 |
każdorazowo |
14. |
Stosowanie używek: napoje energetyzujące, piwo bezalkoholowe |
- 30 |
każdorazowo |
15. |
Podrabianie podpisu, fałszowanie usprawiedliwienia oraz zwolnienia |
- 50 |
każdorazowo |
16. |
Jedzenie, żucie gumy podczas zajęć (bez zgody nauczyciela), |
- 5 |
każdorazowo |
17. |
Arogancja w stosunku do innych osób (uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły) - poniżanie, postawa ciała, lekceważący ton, atak słowny, okazywanie pogardy w stosunku do innej osoby, okazywanie wyższości nad nim) |
- 30 |
każdorazowo |
18. |
Używanie wulgaryzmów |
- 10 |
każdorazowo |
19. |
Agresja fizyczna: bicie, kopanie, szarpanie, niszczenie, bójki, oplucie innych, użycie agresji fizycznej w odpowiedzi na atak |
-15 |
każdorazowo |
20. |
Agresja słowna/niewerbalna: wyzwiska, obelgi, wyśmiewanie, obraźliwe gesty, groźby, obmawianie, przezywanie, straszenie słabszych, kłamanie |
-15 |
każdorazowo |
21. |
Podżeganie do przemocy lub kibicowanie aktom przemocy |
20 |
każdorazowo |
22. |
Brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnych i państwowych |
- 5 |
każdorazowo |
23. |
Używanie telefonu i innych urządzeń elektronicznych w czasie zajęć lekcyjnych i przerw bez zgody nauczyciela |
- 20 |
każdorazowo |
24. |
Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych osób bez ich zgody |
-30 |
każdorazowo |
25. |
Umieszczanie zdjęć i treści dotyczące innych osób na portalach internetowych lub ich rozpowszechnianie poprzez inne urządzenia elektroniczne bez zgody. |
-50 |
każdorazowo |
26. |
Zagrożenie własnego życia i zdrowia |
-50 |
każdorazowo |
27. |
Kradzież, wyłudzenie pieniędzy lub innych rzeczy |
-30 |
każdorazowo |
28. |
Niewłaściwe zachowanie zakończone interwencją policji |
-50 |
każdorazowo |
29. |
Upomnienie dyrektora |
-30 |
każdorazowo |
30. |
Nagana dyrektora |
-50 |
każdorazowo |
31. |
Inne, niedopuszczalne, celowe zachowania naruszające zasady współżycia społecznego |
od -5 do -30 |
każdorazowo |